Агресія –
індивідуальна аби колективна поведінка чи дія, спрямована на спричинення
фізичної чи психічної шкоди або навіть на знищення іншої людини чи групи.
Агресія підлітків безпосередньо
не пов'язана з порушенням усталених Правил і норм та відокремлюється від
асоціальної поведінки.
Становлення агресивної поведінки – складний і багатогранний процес, у
якому діє низка чинників:
Агресивна поведінка
визначається впливом сім'ї. Характер стосунків між батьками, між батьками та
дітьми, дисгармонія в сім'ї є чинниками, що визначають агресивну поведінку
дітей. Особистісні характеристики також відіграють важливу роль у формуванні
агресивної поведінки. До них відноситься підвищений рівень психопатизації,
нестійкість емоційного стану, що виявляється в підвищеній збудженості,
подразливості, а також депресивності, яка призводить до підвищення рівня
тривожності, скутості, невпевненості в собі.
Основними
формами агресивної поведінки є:
·
фізична агресія, тобто застосування фізичної сили проти іншої
людини;
·
негативізм, спрямований проти керівництва і встановлених
правил;
·
підозріливість, тобто недовіра до людей, яка ґрунтується на
переконанні, що вони мають намір зашкодити;
·
вербальна агресія, тобто вираження своїх почуттів через
чвари, образи, приниження;
·
аутоагресія – агресія, спрямована на самого себе.
Агресивна поведінка підлітків
постає як спосіб:
·
задоволення потреб у спілкуванні;
·
самовираження та самоствердження;
·
відреагування на неблагополучну обстановку в сім'ї та на
жорстоке ставлення з боку батьків;
·
досягнення значущої мети.
Таким чином, у підлітковому віці агресивна поведінка є своєрідним
захисним механізмом.
Враховуючи всі чинники, що беруть
участь у становленні агресивної поведінки підлітків, можна попередити чи
обмежити вияв форм агресії.
У спілкуванні з агресивними дітьми
потрібно виявляти чималі стриманість, терпіння, пам'ятаючи, що маленькі
забіяки, тероризуючи інших, самі страждають від власної упертості, гнівливості,
дратівливості. Почуття провини, порушення душевної рівноваги, незадоволеність
не проходять в агресивних дітей, навіть якщо їм удається на когось вилити свої
негативні емоції. Таким дітям необхідно дати зрозуміти, що дорослий (учитель,
батьки, психолог) – їхній союзник у вирішенні внутрішніх проблем. Агресивні діти повинні
переконатися, що їх люблять, а їхні вчинки псують враження при них, до того ж
не приносять їм полегшення. Необхідно тактовно і послідовно навчати дитину
самоконтролю, внутрішньої зібраності і стриманості. Перевести активність
агресивної дитини в конструктивне русло допоможе вивчення її інтересів і
схильностей. Поступове ускладнення завдань, що вимагають рішучості, сміливості,
енергійності реакції, дасть змогу відвернути дитину від дріб'язкового
«з'ясування відносин» і переключити на організацію спільної діяльності, успіх
якої залежить від уміння співробітничати з іншими.
Рекомендації батькам щодо спілкування з агресивними
дітьми
· Пам'ятайте, що заборона й підвищення голосу – найнеефективніші способи подолання агресивності, лише
зрозумівши причини агресивної поведінки і знявши їх, ви можете сподіватися, що
агресивність дитини буде знижена.
· Дайте дитині можливість вихлюпнути свою агресію, спрямувати
її на інші об'єкти. Дозвольте їй побити подушку або розірвати «портрет» її
ворога і ви побачите, що в реальному житті агресивність у даний момент
знизилася.
· Показуйте дитині особистий приклад ефективної поведінки. Не
допускайте при ній вибухів гніву або лихослів'я про своїх друзів або колег.
· Важливо, щоб дитина повсякчас почувала, що ви любите, цінуєте
і приймаєте її. Не соромтеся зайвий раз її приголубити або пожаліти. Нехай вона
бачить, що потрібна і важлива для вас.
Рекомендації батькам щодо стримування агресивної поведінки
підлітків
·Батьки повинні стежити за своєю поведінкою в сім'ї. Кращий
спосіб виховання дітей – єдність їхніх дій.
· Не застосовувати фізичні покарання.
·Допомагати підлітку знаходити друзів. Заохочувати розвиток
позитивних аспектів агресивності, а саме завзятості, активності,
ініціативності, перешкоджати її негативним рисам, зокрема ворожості, скутості.
· Пояснювати підлітку наслідки агресивної поведінки.
· Враховувати у вихованні та навчанні особистісні властивості
підлітка.
· Надавати підлітку можливість задовольнити потреби в
самовираженні й самоствердженні.
· Обмежувати перегляд відеофільмів та комп'ютерних ігор зі сценами
насильства.
·Спрямовувати енергію підлітка у правильне русло, наприклад,
заняття у спортивних секціях; заохочувати його до участі в культурних заходах.
Поради
батькам конфліктних дітей:
·Стримуйте прагнення дитини провокувати сварки з іншими. Треба
звертати увагу на недоброзичливі погляди один на одного або бурмотіння собі під
ніс. Звичайно, у всіх батьків бувають моменти, коли ніколи й неможливо
контролювати дітей. І тоді найчастіше вибухають «бурі».
·Не намагайтеся припинити сварку, обвинувативши іншу дитини в
її виникненні і захищаючи свою. Намагайтеся об'єктивно розібратися в причинах
її виникнення.
·Після конфлікту обговоріть з дитиною причини його виникнення,
визначте неправильні дії вашої дитини, що призвели до конфлікту. Спробуйте
знайти інші можливі способи виходу з конфліктної ситуації.
·Не обговорюйте при дитині проблеми її поведінки. Вона може
утвердитися в думці про те, що конфлікти неминучі, і буде продовжувати
провокувати їх.
Немає коментарів:
Дописати коментар